هنری فورد می گوید: "کسی که تبلیغات را متوقف می کند تا در هزینه ها صرفه جویی کند، مانند کسی است که ساعت را از کار می اندازد تا در وقت صرفه جویی کند". این نقل قول هنری فورد اهمیت تبلیغات را دو چندان میسازد و از سوی دیگر معروف است که می گویند منابعی که برای تبلیغات صرف می شود هزینه نیست بلکه باید به آن بعنوان سرمایه گذاری نگاه کرد. 

علاوه بر این تبلیغات اگر به درستی درک و اجرا شود در همه موارد منابع مالی زیادی را مصرف خود نخواهد ساخت و می توان بسیاری از اهداف تبلیغاتی را با پرداخت وجه کمتری بدست آورد فقط کافیست هوشمندانه اهداف تبلیغاتی تعیین و برنامه ریزی شوند. از این رو لازم است پیش از آنکه سازمان برای تعیین اهداف تبلیغاتی خود دست بکار شود سندی را با عنوان سند راهبردی تبلیغات تدوین نماید. البته این سند باید با سند استراتژی سازمان همراستا باشد و برای تبلیغات، راهبردی مشخص و جامع ارائه دهد. 

در طراحی استراتژی تبلیغات، عواملی مانند اهداف تبلیغاتی، مخاطبان هدف، پیام‌های تبلیغاتی، رسانه‌های مورد نیاز و بودجه تبلیغات مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته اهداف تبلیغات برای هر سازمان مختلف است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تبلیغات برندسازی: در این استراتژی، هدف اصلی تبلیغات ایجاد و تقویت شناخت و آگاهی عمومی درباره برند است. این تبلیغات برای ترویج برند، ارتباط با مخاطبان و ایجاد اعتماد در بازار استفاده می‌شود.
  • تبلیغات بازاریابی و فروش: تبلیغات بازاریابی و فروش برای ارتقای فروش محصولات و یا خدمات به مخاطبان و مشتریان هدف می‌باشد. این نوع تبلیغات به طور معمول توسط کسب و کارها و سازمان‌ها به منظور جذب مشتریان جدید، افزایش فروش و ارتقای درآمد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تبلیغات اطلاع رسانی یا آموزشی: این تبلیغات به منظور انتقال اطلاعات و آموزش ها به مخاطبان درباره یک موضوع خاص صورت می‌گیرد. این نوع تبلیغات هدف دارد تا مخاطبان را درباره مسائلی که با آن‌ها مرتبط هستند، آگاه سازد و اطلاعات لازم را به آن‌ها ارائه کند. به عنوان مثال اگر سازمان خواسته باشد رویدادی را برگزار کند یا اگر در نمایشگاهی شرکت کرده و تمایل دارد مخاطبان خود را به آن نمایشگاه دعوت نماید در این حیطه قرار می گیرد.
  • تبلیغات ایجاد تقاضا: این نوع تبلیغات می‌تواند تقاضا برای خدمات خاصی را ایجاد کند و با ایجاد ارزش و نیاز در ذهن مخاطبان، آن‌ها را به خرید خدمات مرکز تشویق می‌کنید.
  • تبلیغات مسئولیت های اجتماعی: برخی تبلیغات ممکن است به اهداف اجتماعی و زیست محیطی مرتبط باشند. به عنوان مثال، تبلیغاتی که به توجه به امور خیریه، مسائل زیست محیطی، پایداری و انصاف و دیگر مسائل اجتماعی می‌پردازند.

دسته بندی انواع تبلیغات
پیش از آنکه بحث درباره ارکان تبلیغات مباحث را ادامه دهیم خوبست با سطوح مختلف تبلیغات در یک سازمان آشنا شویم. به طور کلی تبلیغات به دو دسته تبلیغات بالا خطی (Above the Line Advertising) و تبلیغات پایین خطی (Below the Line Advertising) تقسیم بندی می شوند و اخیرا دسته سومی با عنوان تبلیغات روی خط (On the Line Advertising) نیز به آنها اضافه شده است که این سه دسته تبلیغات به شرح زیر تعریف می شوند:

  • دسته تبلیغات بالا خطی (Above the Line Advertising):
    سازمان معمولا نمیتواند مجری این نوع از تبلیغات باشد چرا که رسانه های لازم را در اختیار ندارد و باید از طریق رسانه‌های جمعی و گسترده مانند تبلیغات محیطی، رادیو، تلویزیون، روزنامه، نشریات عمومی و تخصصی و یا سینما انجام شوند. این روش‌ تبلیغاتی به طور معمول برای تبلیغات گسترده و همه‌جانبه در جامعه و جذب توجه عمومی به کار می‌روند. تبلیغات بالا خطی به عنوان یک روش ارتباط جمعی با مخاطبان، برای ایجاد شناخت برند، افزایش آگاهی و ایجاد تاثیر در ذهن مخاطبان استفاده می‌شود.
  • تبلیغات پایین خطی (Below the Line Advertising):
    سازمان به راحتی می تواند مجری این نوع از تبلیغات باشد و این نوع از تبلیغات عمدتاً از طریق روش‌های غیررسانه‌ای و تعامل مستقیم با مخاطبان انجام می‌شود. برخی از روش‌های معروف تبلیغات پایین خطی شامل تبلیغات مستقیم مثلا نصب استند و بنر در داخل سازمان، ارایه کارت ویزیت و بروشور، اهدای پرچم و هدایای تبلیغاتی، برگزاری رویدادها و شرکت در نمایشگاه ها، اهدای جوایز و یادگاری ها، طراحی و اجرای بنرهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی در سازمان های همکار هستند. این روش‌ها به طور معمول برای اهداف تبلیغاتی خاص و کم هزینه استفاده می‌شوند.
  • تبلیغات روی خط (On the Line Advertising):
    این نوع تبلیغات به عنوان تبلیغات آنلاین (Online Advertising) نیز شناخته می‌شوند. این نوع تبلیغات به استفاده از ابزارها و سکوهای آنلاین برای ارسال پیام تبلیغاتی و جذب مخاطبان متمرکز است. مانند راه اندازی و راهبری وبسایت و شبکه های اجتماعی برای سازمان، تبلیغات در سایر وبسایت ها و شبکه های اجتماعی، ارسال پیام های ایمیلی و پیامکی و تمام روش های مطرح در حوزه دیجیتال مارکتینگ از این نوع تبلیغات محسوب می شوند.

هر کدام از این تبلیغات مزایا و محدودیت هایی دارند که با توجه به اهداف و بودجه ای که قرار است سرمایه گذاری شود توسط سازمان می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برخی از این مزایا و محدودیت ها در هر نوع از تبلیغات یاد شده عبارت است از: