همواره پیدا کردن مشتری کار سختی است و این یک دغدغه همیشگی و بی پایان برای هر کسب و کاریست. اما زمانهایی فرا میرسد که خود به خود تب و تابی در بازار ایجاد میشود و از این بابت مشتریان بی دعوت و تبلیغات برای خرید اقدام میکنند. یکی از این زمان ها روزهای پایانی سال و اشتیاق مردم برای خرید و استقبال از سال نو است. پس چه خوب است که صاحبان کسب و کارها علاوه بر اینکه فروش منصفانه ای را در این رونق بازار انجام میدهند به فکر روزهای کم رونق تر خود نیز باشند تا از خریداران این روزها مشتریانی وفادار بسازند. البته شما را تنها نخواهیم گذاشت و در این ‌‌مطلب تلاش میکنیم چند توصیه و پیشنهاد به فعالان کسب و کار داشته باشیم. این را نیز باید یادآور شویم. که مشتری پادشاه است و وفاداری این پادشاه تضمین کننده عمر هر کسب و کاری میتواند باشد.

مشتری را وفادارتر کنید  

برای حفظ مشتری زمان بگذارید تا مشتریای که به سختی به دست آورده اید را به راحتی از دست ندهید. مشتریان دوست دارند حس کنند که شما به آنها اهمیت می دهید. بنابراین مشتریانی که برای بار چندم وارد فروشگاه یا شرکت شما می شوند را شناسایی کنید و از آنها یک شماره تلفن همراه بگیرید و از بازگشت آنها قدردانی کنید. به طور مثال با ارسال پیامی بدین صورت: سلام خوش آمدید، به خاطر ده امین خریدتان به شما تبریک میگوییم؛ چطور است امروز یک نوشیدنی رایگان مهمان ما باشید؟

مشتریان قدیمی را منتظر نگذارید  

اگر مردم محصول شما را دوست داشته باشند حاضرند برای آن در صف هم بایستند اما مشتریان قدیمی خود را با ماندن در صف دلزده و دلسرد نکنید. بنابراین خارج از نوبت به آنها خدمات رسانی کنید. یک صف مجزا در فروشگاه تان برای آنها ایجاد کنید و اگر ممکن است تمهیدی برای گذراندن وقت آنها به بهترین نحو در نظر بگیرید؛ به آنها نشان دهید که وقتشان برای شما مهم است و آنها نیز با اعتماد و وفاداری به شما جواب خواهد داد.

سفیر انتخاب کنید

 مشتریان وفادار را با کارکنان کلیدی ملاقات دهید. مثلا اگر صاحب رستورانی هستید، بعد از صرف غذا سرآشپز را به سر میز مشتری خاص بفرستید تا سرآشپز به طور مستقیم دریافت کننده نظرات مشتری باشد. همچنین برای مشتری جذاب خواهد بود که یکبار از خط تولید و یا انبار شما دیدن کند.  سفیر انتخاب کنید. بدین منظور اجازه دهید تا مشتریان قدیمی و وفادار بتوانند مشتریان جدیدی را با پیشنهادهای جالب مانند تخفیف و دعوتنامه برای خدماتی یا کالاهایی خاص به باشگاه مشتریان وارد کنند. استفاده از شبکه های اجتماعی در تحقق این هدف میتواند موثر باشد. همه مشتریان را درگیر کنید. به هر مشتری به اندازه سطح وفاداریش هدیه و تشویق بدهید و نگذارید که برنامه شما شامل تنها چند گروه از مشتریان معدود بشود.