اگر مشتریان شما از مزایای وفادار ماندن به فروشگاه و محصولات لذت ببرند، این موضوع را نزد خانواده، دوستان، همکاران و آشنایان خود بازگو میکنند و آنگاه بازاریابی دهان به دهان که از جمله موثرترین نوع تبلیغات است شروع میشود. بدین ترتیب برای ارجاع مشتری و جذب وی هیچ هزین های نمی پردازید و به تبع آن، درآمد و سود بیشتری کسب می کنید. نکته جالب این است که مشتریان جذب شده به برند از طریق بازاریابی دهان به دهان تا ۳۷ درصد نرخ حفظ بیشتری دارند.

جذب مشتریانی که به قیمت حساس نیستند

معمولا مشتریانی که از این طریق جذب برند می شوند جزو گروه مشتریان بسیار راضی محسوب می شوند و مزایای یک مشتری بسیار راضی این است که مدت وفاداریش طولانی است و ایده های جدید درباره محصول یا خدمت ارایه میدهد. وقتی سازمان محصولات جدیدی به بازار عرضه میکند یا در محصولات موجود تجدید نظر میکند این دسته مشتریان خرید بیشتری می کنند. آنها مهمترین و موثرترین منبع تبلیغ برند و محصولات آن هستند و تبلیغات دهان به دهان مطلوبی انجام می دهند. به قیمت فروش حساسیت کمتری دارند و به ندرت به محصولات و تبلیغات رقبا توجه می کنند و از آن جا که معامله با مشتریان بسیار راضی حالت عادی به خود گرفته است، هزینه خدمت رسانی به آنها کمتر از مشتریان جدید است.

چند توصیه برای تقویت بازاریابی دهان به دهان

البته بهره گیری آگاهانه از این روش تبلیغات یعنی تبلیغات دهان به دهان امری دشوار بوده که مجموعه ای از عوامل و تلاش ها را می طلبد و لازم است برند از نفوذ اجتماعی مناسبی برخوردار باشد تا بتواند مشتری بالقوه ای که از طریق اعتماد به دوستان و آشنایان خود جذب محصولات و یا خدمات برند شده است را به مشتری بالفعل تبدیل کند. برخی از اقداماتی که در بازاریابی دهان به دهان موثر هستند را میتوان به شرح زیر مدنظر داشت:

  • مطالعه تجربه های خوب و بدی که مشتریان یک هتل از اقامت چند روزه خود در وبسایت هتل ثبت کرده اند.
  • دادن هدی های ولو کوچک که می تواند در خاطره مشتری ثبت شود.  
  • مراجعه به نظرات تاثیرگذران (اینفلوئنسرها) که در صنعت مرتبط با برند فعالیت می کنند.  
  • ساده سازی شعار برند به گونه ای که راحت دهان به دهان بین مردم بازگو شود.  
  • رایگان بودن برخی از محصولات یا حداقل خدمات برند و برنامه ریزی برای داشتن خدمات دوره ای.
  • اجازه دادن به مشتری برای ایجاد تجربه های کاربری لذت بخش و بی دردسر مانند انجام بخشی از آشپزی یک غذا در رستوران توسط خود مشتری  
  • معماری خاص ساختمان فروشگاه یا محلی که خدمت در آن به مشتری ارایه می شود.