مهارت‌های مورد نیاز در یک سازمان بسیار گسترده و متنوع هستند و بسته به نوع سازمان، نقش فرد و سطح شغلی او، این مهارت‌ها می‌توانند متفاوت باشند. برخی سازمان های جهانی مهارت های لازم در یک سازمان را به دو دسته کلی مهارت های سخت و مهارت های نرم تقسیم بندی می کنند. با این حال و به طور کلی می‌توان این مهارت‌ها را که برای هر سازمانی لازم است در دسته‌ بندی های مختلف به شرح زیر طبقه‌بندی کرد:

مهارت های تخصصی و دارای ارزش افزوده برای سازمان که بسته به ماموریت اصلی هر سازمان متفاوت است مثلا: مهندسی، علوم پزشکی و درمان، علوم پایه، مهارتهای فنی مانند تکنسینی، آشپزی، خانه داری، صنایع غذایی و ... و آشنایی با نرم افزارهای تخصصی هر حوزه کاری

مهارت‌های مالی

  • حسابداری و حسابرسی، بودجه‌بندی و کنترل هزینه‌ها، تحلیل مالی، سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی‌ها، مالیات و قوانین مالی، نرم‌افزارهای مالی (مانند اکسل، SAP)، انبارداری، خرید، انواع معاملات مانند مناقصه و مزایده، جمعداری اموال

مهارت‌های اداری

  • مدیریت دفاتر و بایگانی، مکاتبات اداری و مستندسازی، برنامه‌ریزی و هماهنگی جلسات، مدیریت رویدادها، پاسخگویی به تلفن و ایمیل، نرم‌افزارهای اداری (مانند ورد، پاورپوینت)، ارزیابی عملکرد، رانندگی

مهارت‌های مدیریتی

  • رهبری و انگیزه‌دهی، برنامه‌ریزی استراتژیک، تصمیم‌گیری، حل مسئله، مدیریت منابع انسانی، ارتباطات موثر، تفکر انتقادی، مدیریت پروژه، توانایی کار گروهی

مهارت‌های سازمانی

  • مدیریت زمان، اولویت‌بندی وظایف، انعطاف‌پذیری، دقت و توجه به جزئیات، توانایی کار در محیط پویا، سازماندهی و نظم، خلاقیت و نوآوری، مدیریت دانش، برندینگ، معماری داخلی و هویت بصری، روابط عمومی و ارتباطات موثر

مهارت‌های زبان خارجی

  •  تسلط به زبان انگلیسی (به عنوان زبان بین‌المللی)، تسلط به سایر زبان‌های خارجی (بسته به نیاز سازمان)، مهارت‌های مکالمه، مطالعه، نوشتاری و شنیداری

آشنایی و تسلط به قوانین و استانداردها

  • قانون کار، قوانین مالی و مالیاتی، بیمه، قوانین تجارت، قوانین مربوط به حوزه فعالیت سازمان، استانداردهای ملی و بین المللی مرتبط، قوانین حقوقی و قراردادی

مهارت های حوزه تبلیغات و بازاریابی

  • مذاکره و ارتباطات موثر، تولید محتوا، سناریونویسی، کمپین نویسی، تحقیقات بازار، طراحی گرافیکی، نظرسنجی، ارزیابی اثربخشی تبلیغات، رواشناسی مصرف کننده و فروش، بودجه بندی تبلیغات، آشنایی با انواع روش های تبلیغاتی مانند چاپی، محیطی، رادیو و تلویزیون، فضای مجازی، گوریلا مارکتینگ، هویت بصری و برندبوک، مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM، بستندی بندی و عرضه

مهارت های حوزه فضای مجازی

  • توسعه وبسایت، طراحی گرافیکی، سئو (SEO)، بازاریابی دیجیتال، استراتژی محتوا، تولید محتوا و راهبری شبکه‌های اجتماعی، امنیت سایبری، داده کاوی، ارتباطات دیجیتال، تجارت الکترونیک

یادآوری: مهارت به توانایی انجام یک کار یا وظیفه به صورت مؤثر و کارآمد گفته می‌شود. این توانایی از طریق یادگیری، تمرین و تجربه به دست می‌آید و با استعداد ذاتی متفاوت است. مهارت‌ها می‌توانند شامل توانایی‌های فیزیکی، ذهنی و اجتماعی باشند.