در سازمان به اطرافیان تان نگاه کنید. همه آنها مشغول به نظر میرسند، از یک جلسه به جلسه دیگر میروند و تند و تند نامه ارجاع می دهند یا درخواستی را مطرح می کنند. با این حال چه تعداد از آنها واقعاً مولد هستند و در مراحل بالای موفقیت قرار دارند؟ 

موفقیت ناشی از حرکت و فعالیت نیست، بلکه از تمرکز شکل میگیرد؛ بایست مطمئن شوید که از زمان تان به طور موثر و مولد استفاده کرده اید. تعداد ساعاتی که شما طی یک شبانه روز در اختیار دارید مانند دیگران است، پس هوشمندانه از آن استفاده کنید. افزون بر تلاش هایتان، نتایج از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. پس مطمئن شوید که تلاش هایتان برای انجام تکالیفی هستند که به نتیجه منجر می شوند. اگرچه از دوران مدرسه سخت کوشی به ما توصیه شده است اما این تنها نیمی از جریان است. اگر در طول زندگی خود تنها به سختی کار می کنید بدانید که هرگز موفق نخواهید شد. چرا که تنها سخت کار کردن و پس انداز کردن پول نمیتواند شما را به موفقیت برساند.

اجازه دهید دیگران کارهایتان را انجام دهند

برخی متخصصان معتقدند که کار هوشمندانه یعنی تمرکز کردن روی کارهایی که در انجام دادنشان خوب هستید و همچنین رها کردن کارهایی که مجبور هستید بنا به دلایل دیگری انجام دهید. بسیاری از افراد با بهره وری بالا ترجیح میدهند که خودشان همه کارها را انجام دهند و همین موضوع باعث می شود مدت زمان زیادی صرف از بین بردن مشکلات کنند. رمز افزایش تاثیرگذاری این است که از دیگران تقاضای کمک کنید و کارهایی که فکر میکنید دیگران بهتر از شما انجام می دهند، به آنها بسپارید. انجام این کار نیازمند رسیدن به شناخت خوبی از توانمندی هایتان و پذیرفتن این واقعیت است که دیگران بهتر از شما میتوانند برخی از کارها را انجام دهند. زمانی که انسان مهارت زیادی در انجام کاری نداشته باشد، مدت زمان بیشتری برای آن صرف خواهد کرد. بنابراین زمانی که بتوانید این کارها را به فرد دیگری بسپارید، مدت زمان بیشتری برای وظایف اصلی خود خواهید داشت. همچنین میتوانید از انجام دادن کارهای خود لذت ببرید و آنها را با سرعت بیشتری به پایان برسانید. بیل گیتس، موسس مایکروسافت میگوید: توانایی اینکه کارها را اولویت بندی کنید و به مسائل مهمتر مشغول شوید و قدرت تفکر بالایی داشته باشید، یک گونه خاص از خردمندی است.

چرخ را اختراع نکنید فقط بکار بگیرید!

هدف از انجام کار هوشمندانه این است که با انجام کار کمتر و آسانتر، بتوان نتیجه بهتری گرفت و با سرعت بیشتری به سمت هدف حرکت کرد. در واقع باید بتوان راههای موثری برای انجام کارها پیدا کرد. به عنوان مثال به جای استخدام ۱۰ مرد برای حمل یک سنگ بزرگ میتوان ۱۰ چرخ ساخت و یک نفر را استخدام کرد تا کار را انجام دهد. کلید کار هوشمندانه، پیدا کردن راه حل های خلاقانه برای انجام امور و جلوگیری از کار سخت است. تعداد زیادی از مردم به دلیل انجام ندادن کار هوشمندانه مجبور میشوند ساعات زیادی کار کنند. عرق کردن، استرس داشتن و فکر زیاد نشانه هایی از این هستند که یک فرد کار خود را به خوبی انجام میدهد. این موضوع گاهی اوقات درست و گاهی اوقات دقیقا برعکس است، یعنی این موارد نشاندهنده این هستند که راه سخت را انتخاب کردهاید و همه کارها را خودتان به تنهایی انجام میدهید