برندینگ یک سازمان شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و استراتژی‌هایی است که با هدف ایجاد شناخت و تفاوت بین سازمان و سایر رقبا و در نهایت افزایش شناخت و اعتبار برای سازمان انجام می‌شود. عناصر اصلی برندینگ یک سازمان شامل موارد زیر می‌شود:
1. نام و لوگوی برند: نام و لوگوی برند، شناخت بینندگان را تقویت می‌کند و می‌تواند باعث شناخت بیشتر و حفظ تصویر برند در ذهن مشتریان شود.
2. هویت بصری: تعیین ویژگی های سازمان در ذهن مشتریان، رقبا و جامعه اهمیت ویژه ای در برندینگ سازمان دارد و باید در نظر گرفت که چگونه سازمان می‌تواند با هویت بصری منحصر به فرد خود از رقبا متمایز شود.
3. استراتژی برند: راهبردهای ویژند به مجموعه‌ای از رویکردها، روش‌ها و فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای ایجاد، توسعه و مدیریت برند یک سازمان به کار گرفته می‌شوند. استراتژی برند باید بر اساس هدف و مأموریت سازمان و با توجه به نیازهای مشتریان و شرایط بازار تعیین شود.
4. صدا، تصویر و سبک برند: صدا، تصویر و سبک برند باید منحصر به فرد باشد و با شناخت برند ارتباط داشته باشد. این شامل نحوه نمایش دادن و گفتگو کردن، نحوه نوشتن، استفاده از کلمات خاص و غیره می‌شود.
5. تجربه کاربری: تجربه کاربری به معنای تجربه مشتریان از محصولات و خدمات شرکت است. باید توجه شود که تجربه کاربری باید برای مشتریان بهترین باشد و باعث ایجاد رضایت و اعتماد شود.
6. روابط عمومی: روابط عمومی برند، شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که به منظور ایجاد شناخت بیشتر و ارتباط با مشتریان، رسانه‌ها و جامعه انجام می‌شود.
7. تبلیغات: تبلیغات به منظور جذب مشتریان و افزایش فروش انجام می‌شود. تبلیغات باید با شعار و لوگوی برند همخوانی داشته باشند و تأثیر مثبتی بر شناخت برند داشته باشند.
برندینگ یک سازمان به منظور ایجاد شناخت و تفاوت بین سازمان و رقبا صورت می‌گیرد. برای این منظور، عوامل مختلفی از جمله نام و لوگوی برند، پوزیشینینگ، ارزش‌های برند، صدا و سبک برند، تجربه کاربری، روابط عمومی و تبلیغات باید به درستی مدیریت شود. با توجه به این عوامل، سازمان می‌تواند شناخت قوی‌تری در بین مشتریان خود ایجاد کرده و رویکردی موثر در رقابت با رقبای خود داشته باشد.

برند بوک

هویت بصری که یکی از عناصر اصلی برندینگ سازمان‌ها است و به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر برندینگ نیز شناخته می‌شود. هویت بصری شامل تمامی عناصر بصری یک برند است که شامل لوگو، نوع فونت، رنگ‌ها، تصاویر و الگوهای طراحی است. این عناصر با هدف ایجاد شناخت و تمایز بین سازمان و رقبا به کار می‌روند.
هویت بصری باید با استراتژی کلی برندینگ سازمان هماهنگ باشد و باید به گونه‌ای طراحی شود که با موضوع و محصولات و خدمات سازمان همخوانی داشته باشد. برای مثال، یک برند مرتبط با بیمارستان باید از رنگ‌های آرام و مناسب برای محیط بیمارستان استفاده کند، در حالی که یک برند مرتبط با ورزش باید از رنگ‌های پویا و جذاب استفاده کند.
با استفاده از هویت بصری، سازمان می‌تواند شناخت بیشتری در میان مشتریان خود ایجاد کرده و به آن‌ها اعتماد بیشتری برای خرید و استفاده از محصولات و خدمات خود بخشید. به علاوه، هویت بصری می‌تواند به عنوان یک ابزار برای ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در بین تمامی عناصر برندینگ سازمان استفاده شود.

هویت بصری برند باید از ذهن صاحبان برند خارج شده و شکل مدون و یکپارچه ای به خود بگیرد تا در آینده دستخوش اعمال سلایق مختلف قرار نگیرد. ابزاری که می تواند به خوبی هویت بصری برند را مدون نماید کتابچه برند یا برندبوک است. برند بوک یا Brandbook (همچنین به عنوان برند گاید، برند منوال و یا سیستم برندینگ) یک مجموعه از قواعد، دستورالعمل‌ها و الزامات طراحی است که به عنوان یک راهنمای جامع برای استفاده از شناسه بصری و تمام عناصر برند در سازمان تعریف می‌شود. در واقع، برند بوک یک دستورالعمل برای استفاده از عناصر بصری برند مانند لوگو، فونت، رنگ و غیره است که به منظور حفظ هماهنگی و هویت بصری سازمان استفاده می‌شود.
برند بوک شامل دستورالعمل‌هایی برای استفاده از عناصر بصری سازمان مانند طراحی لوگو، فونت‌های استفاده شده در متن‌ها، رنگ‌های اصلی و فرعی برند، الگوهای طراحی و تصاویر است. هدف از تعریف برند بوک، حفظ هماهنگی و یکپارچگی در استفاده از عناصر بصری برند در تمامی فعالیت‌های سازمانی است.
برند بوک معمولاً توسط تیم‌های طراحی و بازاریابی سازمان تهیه می‌شود و باید به‌روزرسانی‌های دوره‌ای آن انجام شود تا با نیازهای جدید سازمان هماهنگ شود. همچنین، برند بوک می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم در ایجاد شناخت برند و تمایز سازمان از رقبا مورد استفاده قرار گیرد.

محتویات برند بوک

یک برند بوک باید حاوی دستورالعمل‌هایی باشد که در تمامی فعالیت‌های سازمانی استفاده شوند تا هویت بصری و شناسه بصری برند را حفظ کنند. البته، محتوای دقیق یک برند بوک بسته به نوع فعالیت سازمان و نیازهای آن متفاوت است، اما می‌توان به صورت کلی گفت که یک برند بوک به شامل موارد زیر است:
1. مفهوم و شناسنامه برند: در این بخش، مفهوم و مأموریت برند، ایده و ارزش‌هایی که برند به آنها عمل می‌کند، نقش برند در بازار و انتظارات مشتریان باید معرفی شود.
2. هویت بصری: شامل المان‌های بصری برند مانند لوگو، رنگ‌ها، فونت‌ها، تصاویر و الگوهای طراحی است که باید در تمامی فعالیت‌های سازمانی استفاده شود.
3. راهنمای استفاده از هویت بصری: برای استفاده مناسب از المان‌های بصری برند، دستورالعمل‌هایی برای استفاده از لوگو، نحوه استفاده از رنگ‌ها، فونت‌های استفاده شده در متن‌ها، الگوهای طراحی و تصاویر باید تعریف شود.
4. راهنمای تولید محتوا: برای حفظ یکپارچگی در محتوای تولید شده توسط سازمان، راهنمایی‌هایی برای ایجاد محتوایی با کیفیت و متناسب با هویت بصری برند باید تعریف شود.
5. استفاده از زبان برند: باید دستورالعمل‌هایی برای استفاده از زبان مناسب برند در تمامی فعالیت‌های سازمانی تعریف شود.
6. الگوهای طراحی: الگوهایی برای طراحی مواد تبلیغاتی، اسناد، وب‌سایت، بسته‌بندی محصولات و غیره باید تعریف شود.
7. راهنمای تولید محتوای دیجیتال: برای حفظ هماهنگی در محتوای دیجیتال، راهنمایی‌هایی برای استفاده از المان‌های بصری برند در تمامی فعالیت‌های دیجیتال باید تعریف شود.
8. راهنمای استفاده از شبکه‌های اجتماعی: برای استفاده مناسب از شبکه‌های اجتماعی، دستورالعمل‌هایی برای استفاده از هویت بصری برند در پست‌ها، تبلیغات و دیگر فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی باید تعریف شود.
9. معیارهای اندازه‌گیری: برای ارزیابی و اندازه‌گیری کارایی هویت بصری برند، معیارهای خاصی مانند شناسایی برند توسط مشتریان، افزایش شناخت برند، افزایش وفاداری مشتریان و غیره باید تعریف شوند.
10. قوانین حق نشر: برای جلوگیری از سوء استفاده از المان‌های بصری برند، باید قوانین حق نشر برای استفاده از المان‌های بصری برند تعریف شود.
بنابراین، یک برند بوک شامل دستورالعمل‌هایی برای استفاده از هویت بصری و المان‌های برند است که در تمامی فعالیت‌های سازمانی باید رعایت شود.